I Sverige äger Kavli varumärkena Kavli, Lyckans Ost®, Druvan®, Johnny´s®, Västerviks senap®, Hultbergs®, Graveleij, Bollnäsfil, Bärry®, Eriks såser och Perstorp ättika.
Kavlifonden jobbar främst genom att själva söka upp projekt att engagera sig i.
Kavlifonden vill att våra bidrag ska göra största möjliga nytta och öka över tid. Valet av mottagare baseras på projektets syften, geografi och tema och vi har en tydligt definierad utdelningsstrategi där 60 % går till humanitära ändamål, 30 % till medicinsk forskning och 10 % till kultur.
Sedan 1962 har vi delat ut hela vårt överskott till goda ändamål och under dessa 60 år har Kavlifonden delat ut 1,2 miljarder norska kronor.
Kavli grundades 1893. År 1962 överförde Knut Kavli, son till grundaren Olav Kavli, ägarintressena till Kavlifonden och sedan dess har det delats ut pengar ur fonden.
Kavlifonden delar ut pengar inom områdena humanitärt arbete 60% (med fokus på barns och ungas psykiska ohälsa samt hållbar konsumtion och produktion) medicinsk forskning 30% och kultur 10%.
Cirka 70 % delas ut i Kavli-länderna Norge, Sverige, Finland och Storbritannien 30 % delas ut internationellt och
Hela Kavlis överskott delas ut. Summan avgörs år från år beroende på hur stor vinst företag gör. En del av vinsten återinvesteras för att utveckla verksamheten tex köpa nya maskiner till fabriken. Inga aktieägare eller privata vinstintressen finns.
Överskott är det som är kvar när alla kostnader och investeringar är hanterade. Hela överskottet går till Kavlifonden som är en ideell stiftelse. Kavlifonden enda syfte, att förvalta och dela ut vårt överskott till goda ändamål.